محققان دریافتند؛ عسل مانوکا می تواند به درمان سرطان سینه کمک کند

به گزارش یسکافه، محققان دانشگاه کالیفرنیا می گویند عسل مانوکا یک گزینه جایگزین بالقوه برای پیشگیری و درمان سرطان سینه، بخصوص سرطان سینه مثبت ER، در مدلهای حیوانی و سلول های سرطانی بوده است.

به گزارش یسکافه به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز تودی، تا سال ۲۰۲۲، حدود ۲.۳ میلیون زن در سراسر دنیا دچار سرطان سینه تشخیص داده شدند که آنرا به دومین سرطان شایع در جهان تبدیل کرد.
حدود ۸۰ درصد از تمام تشخیص های سرطان سینه، گیرنده استروژن مثبت (ER-مثبت) هستند. این بدان معناست که سلول های سرطان سینه حاوی گیرنده هایی هستند که به هورمون استروژن متصل می شوند و امکان دارد برای رشد به استروژن نیاز داشته باشند.
گزینه های درمانی فعلی موجود برای سرطان سینه ER مثبت شامل جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی و هورمون درمانی است.
مطالعات گذشته همینطور طب مکمل و جایگزین را جهت کمک به درمان سرطان سینه مثبت ER، همچون مکمل های آنتی اکسیدانی، یوگا، تمرین های تمرکز حواس و طب سوزنی مورد بررسی قرار داده اند.
اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس می گویند که عسل مانوکا می تواند به صورت بالقوه بعنوان یک گزینه پیشگیری و درمان جایگزین برای سرطان سینه، بخصوص سرطان سینه با ER مثبت، از راه مدلهای حیوانی و سلول های سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.
عسل مانوکا توسط زنبورهایی ایجاد می شود که شهد درخت مانوکا را که بومی استرالیا و نیوزیلند است جمع آوری می کنند.
برای این مطالعه، محققان از هر دو مدل سلولی سرطان سینه و موش استفاده کردند تا دریابند چگونه عسل مانوکا امکان دارد بر سرطان سینه تاثیر بگذارد.
محقق ارشد «ریچارد پیتراس»، استاد پزشکی در قسمت هماتولوژی-انکولوژی در دانشکده پزشکی دیوید گفن در دانشگاه کالیفرنیا، اظهار داشت: «عسل مانوکا دارای تعدادی مواد مغذی منحصر به فرد و ترکیبات زیست فعال است که احتمالا به مزایای سلامتی آن بعنوان یک ماده مغذی کمک می نماید.»
پیتراس و تیمش در طول تحقیقات خود دریافتند که عسل مانوکا سبب کاهش ۸۴ درصدی رشد تومور در موش های دارای سلول های سرطان سینه مثبت ER بدون تاثیر منفی بر سلول های سالم سینه یا ایجاد عوارض جانبی عمده می شود.
پیتراس اظهار داشت: «اگرچه یافته های ما امیدوارکننده است، اما یافته های ما احتیاج به تحقیقات بیشتر در مورد استفاده از ترکیبات طبیعی، مانند عسل مانوکا، برای اثربخشی ضد تومور و پیشگیری بالقوه شیمیایی و بررسی مسیرهای مولکولی زیربنایی این اقدامات را برجسته می کند.»
دانشمندان کشف کردند که مقادیر بالاتر عسل مانوکا با کاهش بیشتر در رشد سلول های سرطانی مرتبط می باشد.
علاوه بر این، محققان دریافتند که استفاده از عسل مانوکا به کاهش سطوح مسیرهای سیگنالی که به صورت معمول در سرطان افزایش خواهد یافت، کمک می نماید.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.