در وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار کرونا مطرح شد: لزوم جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی به مدیریت اخبار کرونا
|در وبینار بررسی نحوه پوشش اخبار کرونا که توسط روابط عمومی ستاد کرونای استان تهران برگزار شد، ضمن شناسایی دیدگاه های رسانه های مختلف، رویکردها و نقاط قوت و ضعف آنها، درباره شیوه های مناسب اطلاع رسانی و نحوه ارتباط با افکار عمومی راهکارهایی ارائه شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، دکتر نسترن کشاورز بر لزوم بررسی سیاست های رسانه ای و نقاط ضعف و قوت آنها در پوشش اخبار کرونا با رویکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، ارتباطی و اقتصادی اصرار کرد و با اعلان اینکه انسان ها برمبنای نوع اطلاعاتی که در دسترس آنها قرار می گیرد و همخوانی این اطلاعات با نگرش هایشان رفتار خودرا انتخاب می کنند، اظهار داشت: همه گیری کرونا شرایط خاصی را ایجاد کرده که مشابه آن تا کنون در هیچ کجای جهان تجربه نشده بود، همین طور دوران این پاندمی کوتاه نیست و نمی توان چشم اندازی برای اختتام آن متصور بود.
وی با اعلان اینکه با موضوعی مواجهیم که در همه کشورها پتانسیل بالایی برای تولید خبر دارد، اظهار داشت: نفوذ اینترنت نیز شرایط خاصی را رقم زده است، همین طور دسترسی به پلتفرم های مختلف رسانه ای سبب شده تولید خبر به شکل سنتی در انحصار خبرنگاران و روزنامه نگاران نباشد و همین مسئله منجر به این شده که در بسیاری موارد به اصول حرفه ای و حتی اخلاقی خبرنگاری توجه کافی نشود.
کشاورز با اشاره به تبعات مثبت و منفی پوشش اخبار کرونا تصریح کرد: مجموعه این عوامل لزوم ارتقای احساس مسئولیت متخصصان حوزه های مختلف برای کمک به مخاطبان را محسوس تر کرده و از آنجائیکه یکی از اهداف پوشش اخبار تغییر نگرش و رفتار مخاطبان است، پس آگاهی از نحوه شکل گیری نگرش ها و رفتار مخاطبان لازم است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: حوزه های صنعت و سیاست انگیزه بالایی برای تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان دارند و ازین رو بیشترین تحقیقات علمی برای اتخاذ رویکرد مناسب دراین زمینه انجام می شود.
کشاورز با اعلان اینکه بخش عمده ای از اطلاعات تبدیل به دانش نمی گردد، بر لزوم سطح بندی اطلاعات برای ارتقای دسترسی مردم تاکید نمود. البته سطح بندی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انتخابی با صداقت تعارضی نداشته و ضرورتی ندارد که تمامی افراد اخبار تمامی حوزه ها را روزانه دنبال کنند.
وی نبود نگاه جامع را یکی دیگر از مشکلات مدیریت پوشش اخبار کرونا عنوان نمود و اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن آمادگی افراد نمی توان مردم و حتی مسئولان را برای انجام کاری آماده کرد.
وی مدیریت بیماری کرونا را در گروی رسیدن به نگاهی جامع عملی دانست و اضافه کرد: با یک جانبه نگری از طرف متخصصان حوزه های مختلف همچون پزشکان، اقتصاددانان و جامعه شناسان نمی توان کرونا را مدیریت کرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: آگاهی به شرطی تبدیل به نگرش می شود که اعتماد وجود داشته باشد و نگرش نیز اگر با انگیزه همراه باشد منجر به رفتار می شود البته گاهی اوقات نیز فراموشی موجب عدم بروز رفتار می شود.
کشاورز در ادامه بر لزوم در نظر گرفتن پیام های مختلف برای گروههای مختلف اصرار کرد و اظهار داشت: رفتارها تحت تاثیر تجربه و نگرش های قبلی شکل می گیرند.
او همینطور بر ضرورت بهره گیری از دانش متخصصان مختلف در رسانه ها اصرار کرد و اظهار داشت: کرونا را نباید تنها با رویکرد بالینی بررسی کرد.
کشاورز در ادامه بر لزوم بهره گیری از ظرفیت های گروه های مختلف همچون مسئولان، متخصصان و سلبریتی ها اصرار کرد و اظهار داشت: بعد اقتصادی نیز به شدت اثرگذار می باشد و در اتخاذ رویکردها باید در نظر گرفته شود.
وی بر نقش سیاست های رسانه ای، دانش فردی خبرنگاران و شرایط اقتصادی خبرگزاری ها در نحوه پوشش اخبار کرونا اشاره نمود و ضرورت حفظ تعادل در منافع فردی و جمعی را مورد تاکید قرار داد.
ضرورت پررنگ شدن نگاه بین رشته ای در حوزه سلامت
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در بخش دیگری از این وبینار دکتر حسین کرمانی – پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی – با اشاره به این که ورود به حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی سلامت موضوع بسیار مهمی است، اظهار نمود: علوم انسانی، اجتماعی و بهداشتی باید در حوزه سلامت بیش از پیش مرتبط شوند و دیدگاه های جدیدی در این عرصه ها ایجاد شود.
وی با تاکید بر اینکه بدون تحقیقات و پژوهش نمی توان فرهنگسازی اجتماعی کرد، اظهار داشت: باید در حوزه بهداشت و سلامت، کمپین های سلامتی برای ارتقای سطح آگاهی و ارتقای سواد سلامت مردم ایجاد شود.
کرمانی نحوه اطلاع رسانی در اثر گذاری فرهنگ سلامت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در بحران کرونا اهمیت اطلاع رسانی سلامت بیش از پیش مشخص شد و در این کارزار نقش دانشگاه های علوم پزشکی در امتداد اطلاع رسانی مثال زدنی است.
این پژوهشگر رسانه های اجتماعی اظهار نمود: بطور کلی رسانه ها به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که رسانه های سنتی و مجازی همچون آنها است.
وی اهمیت آشنایی با پتانسیل رسانه های مختلف را مورد توجه قرار داد و اظهار نمود: بطور مثال تحلیل اخبار در رسانه ای همانند رادیو با اینستاگرام کاملا متفاوت می باشد چونکه رسانه های سنتی سازمان محور هستند و اطلاعات به صورت انبوه تولید و توزیع می شوند در صورتیکه در نقطه مقابل رسانه های اجتماعی قرار دارند که که در بستر اینترنت شکل گرفته اند و در بیشتر موارد توسط فرد هدایت می شوند.
کرمانی با بیان این که رسانه های سنتی و مدرن در برخی از نقاط به اشتراک محتوایی رسیده اند تصریح کرد: به نظر می آید این روند در آینده به شکل جدیتری گسترش یابد.
این پژوهشگر رسانه های اجتماعی با تاکید بر این که اعتبار اخبار رسانه ها در کنار سرعت انتشار، نقش موثر و ماندگاری در اطلاع رسانی دارد، اظهار داشت: مردم غالبا به اخبار رسانه های معتبر بیشتر اعتماد دارند و این مساله یکی از ابعاد مختلف رسانه های سنتی و اجتماعی است.
وی اشاره کرد: امروزه گفتمان سازی توسط خیلی از رسانه های مجازی معنا پیدا کرده است و این امکان را به مردم می دهد که آزادانه وارد جریان اصلی اطلاع رسانی شوند.
بگفته این پژوهشگر رسانه های اجتماعی باید رهیافت های مشخص اطلاع رسانی مشخص شود و چگونگی نحوه اطلاع رسانی با هدف افزایش اعتماد عمومی در دستور کار رسانه ها باشد.
وی پرهیز از کوچک نمایی، ترس و وحشت عمومی، نا امیدی و ترس و هراس را از طرف رسانه ها خواهان شد و اطلاع رسانی عمیق تر از منابع خبری معتبر را چاره مناسبی برای اطلاع رسانی درست و بموقع ذکر کرد.
کرمانی در آخر با اشاره به این که در بحران کرونا تقویت ارتباط موثر رسانه با مردم و از همه مهمتر افزایش اعتماد عمومی ضروری ست، توضیح داد: باید رویکردهای انتشار اخبار کیفی تر دیده شود و رسانه ها برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی اهتمام بیشتری داشته باشند.