آیا قانونی برای برخورد با باغ وحش های متخلف وجود دارد؟

به گزارش یسکافه، یک حقوقدان اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط زیست سال ها پیش دستورالعملی نگهداری از حیوانات در باغ وحش ها را خطاب به تمام ادارات کل محیط زیست استان ها و باغ وحش ها ابلاغ نمود اما رسانه ای نشد.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، هر چند وقت یک مرتبه تصاویر ناراحت کننده ای از وضعیت حیوانات برخی باغ وحش های کشور و یا مرگ و میر بعضی گونه های جانوری در این مراکز منتشر می شود. در ایام گذشته دو باغ وحش استان تهران خبرساز شدند که واکنش سازمان حفاظت محیط زیست را به دنبال داشت. یکی از آنها باغ وحش صفادشت بود که حیوانات مختلفی مانند گوشتخواران، علفخواران، خزندگان، پرندگان و آبزیان در آن نگهداری می شوند. این باغ وحش طی سالهای اخیر خبرساز بوده است و گونه های مختلفی مانند ببر، زرافه، گورخر و شیردریایی در این مجموعه تلف شده اند. به تازگی هم یک توله شیر در این باغ وحش گرفتار صدمه دیدگی و به منظور معاینه و سیر مراحل درمانی به یکی از مراکز دامپزشکی تهران منتقل شد. ۱۵ مهرماه هم پلمب باردیگر باغ وحش صفادشت رسانه ای شد.

از سوی دیگر در باغ وحش ارم که عضو اتحادیه باغ وحش های اروپاست، اتفاقی نادر رخ داد. ۲۷ شهریور «آرش» – شیر نر آفریقایی باغ وحش ارم – برای محافظت از جفت خود به سمت میله های قفسه حمله کرد. شدت حمله به حدی بود که توانست شیشه قفس را خرد کند. بعضی از کارشناسان معتقد بودند جنس شیشه قفس شیر مرغوب و مناسب جایگاه نگهداری حیوانات نبود.

غلامرضا ابدالی – مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست – در واکنش به وضعیت این دو باغ وحش به ایسنا اظهار داشت: علت شکسته شدن شیشه قفس شیر باغ وحش ارم با یک ضربه درحال بررسی است و بعد با متخلفان برخورد خواهیم کرد. با مستاجر کنونی باغ وحش صفادشت هم رخورد قانونی خواهیم کرد چونکه سهل انگاری های عدیده ای در برابر حیوانات داشته است که قابل گذشت نیست.

او با اشاره به رتبه بندی باغ وحش های کشور اظهار کزد: به باغ وحش ها و مراکزی که به سبب عدم رعایت استانداردها امتیازات کمی در رتبه بندی به دست آورده اند، مهلتی برای رفع مشکلات داده می شود. اگر باغ وحشی بعد از پایان مهلت زمانی همچنان فاقد استانداردهای لازم باشد، به هیچ وجه به آن رحم نخواهیم کرد و با چنین مراکزی مماشات نمی نماییم و به سرعت بر مبنای قوانین موجود با آنها برخورد و در صورت ضرورت پلمب می نماییم.

بیشتر بخوانید:

در باغ وحش های ایران چه خبر است؟

چرا «آرش» شیشه محل نگهداری اش را خرد کرد؟

بسیاری از باغ وحش های کشور استاندارد نیستند

برخورد محیط زیست با تخلف دو باغ وحش

آرش- شیر نر آفریقایی باغ وحش ارم

منبع:

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.