گرما ادامه دارد

یسکافه: خراسان رضوی شتاب گرفتن تغییرات آب وهوایی در سرتاسر جهان، باردیگر رکوردهای دما را شکست.

جولای ۲۰۲۴ گرم ترین ماه ثبت شده از زمان شروع ثبت رکوردهای جهانی در سال ۱۸۵۰ بوده است. همین طور چهاردهمین ماه متوالی بود که در آن رکورد دما شکسته شد. دمای سطح زمین در ماه جولای ۱.۲۱ درجه سانتی گراد (۲.۱۸ درجه فارنهایت) بالاتر از میانگین ۱۵.۸ درجه سانتی گراد قرن بیستم بود.
امواج گرما در بسیاری از نقاط جهان رایج شده است. آفریقا و اروپا هر ۲ گرم ترین ماه جولای خویش را ثبت کردند، با دماهایی که به ترتیب ۰.۰۵ درجه سانتی گراد (۰.۰۹ درجه فارنهایت) و ۰.۲۰ درجه سانتی گراد (۰.۳۶ درجه فارنهایت) از رکورد گرم قبلی جولای فراتر رفته است. این در حالی بود که برخی از کشورها در شروع ماه با سرمای غیرعادی روبرو شدند.
آسیا همین طور گرم ترین ماه جولای خویش را ثبت کرد، با میانگین بالا در پاکستان، نیوزیلند و استرالیا که در رکورد کلی سهم دارند.
حوادث شدید آب وهوایی گرمای هوا
افزایش دما سبب بروز حوادث شدید آب وهوایی در سرتاسر دنیا می شود. در اروپا، کشورهای مدیترانه ای تحت تأثیر موج های گرما قرار گرفتند و صدها نفر به سبب گرما جان خویش را از دست دادند. در آسیا، طوفان های قدرتمند منجر به سیل و رانش زمین شد، در حالی که وسعت یخ دریای قطب جنوب کمترین میزان ثبت شده در ماه جولای بود.
خطرات سلامتی گرمای هوا
گرمای شدید، خطری بزرگ برای سلامتی است؛ عواقب سلامتی گرمای شدید می تواند فاجعه بار باشد. موج گرما در اروپا در تابستان ۲۰۲۲ سبب مرگ بیش از ۶۰ هزار نفر بر اثر گرما شد و در سال ۲۰۲۱، دانشگاهیان با تجزیه وتحلیل داده های ۷۳۲ مکان در ۴۳ کشور به این نتیجه رسیدند که ۳۷ درصد از مرگ های ناشی از گرما بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ را میتوان به تغییرات آب وهوایی نسبت داد. گرما همین طور خطرات غیرمستقیم سلامتی را زیاد می کند، ازجمله افزایش پشه های عامل مالاریا که در دماهای گرم تر تولید مثل می کنند.
در دهه های آینده، افزایش دما چالش هایی را برای مردم، محیط زیست و اقتصادها ایجاد خواهد نمود و بیش از ۳.۵ میلیارد نفر باید با دمای بالاتر از محدوده ای که برای انسان راحت تلقی می شود، سازگار شوند.
راهکارها
سازگاری با دماهای بالاتر به خصوص در مناطق شهری حیاتی خواهد بود. تعدادی از راهبردها را میتوان برای کمک به سازگاری جمعیت شهری به کار برد. در پاسخ به خطرات ناشی از گرمای شدید، شهر های سرتاسر دنیا نشان می دهند که راهکارهای عملی مقرون به صرفه ای وجود دارد که میتوان آنها را اجرا کرد.
راهکارهای طبیعی اهمیت فزاینده ای پیدا خواهند کرد چراکه به کاهش دما بدون کمک به تغییرات آب وهوایی کمک می کنند. طبیعت در شهرها به افزایش اتصال و انعطاف پذیری زیستگاه های طبیعی کمک و از تنوع زیستی حمایت می کند.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: معماری و طراحی ساختمان ها بگونه ای که احتیاج به سرمایش و گرمایش را بکاهد، استفاده از مصالح ساختمانی با عایق حرارتی بالا و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تامین انرژی ساختمان ها ازجمله راهکارهای تاب آوری در مقابل تغییرات اقلیمی است.
منابع: ایسنا/ویفروم

 

منبع:

برچسب ها:, ,

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.