تولید بیشتر از ۱۰۰ میلیون اصله نهال در فاز دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت

به گزارش یسکافه، دبیر ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت: بیشتر از ۱۱۶ میلیون اصله نهال طی سال جاری در فاز دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در قسمت دولتی و خصوصی ساخته شده است.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا نقی شعبانیان میزان تولید نهال در سال دوم طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت از آغاز سال جاری تابحال در قسمت دولتی را بیشتر از ۱۰۰ میلیون اصله نهال و در قسمت خصوصی حدود ۴۹ میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال عنوان و اظهارکرد: برای سالجاری هم تولید ۲۵۰ میلیون اصله نهال در چارچوب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور هدفگذاری شده است، هر چند با محدودیت های مالی روبرو می باشیم.

وی در رابطه با نیاز اعتباری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خاطرنشان کرد: با عنایت به کمک های مردمی برآورد کرده ایم برای اجرای فاز دوم این طرح، حداقل به 1000 میلیارد تومان اعتبار امسال نیاز باشد، بخصوص که نگهداری از نهال هایی که سال قبل کاشته شده است را در نظر داریم.

شعبانیان ضمن تقدیر از دولت سیزدهم برای آغاز طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با عنایت به آثار تغییر اقلیم بر تخریب زمین و لزوم کاهش گازهای گلخانه ای اضافه کرد: انتظار داریم دولت چهاردهم هم به این طرح و موضوعات زیست محیطی که بستر زندگی بیشتر از ۸۰ میلیون جمعیت در کشور است، توجه نشان دهد.

وی افزود: حساسیت های محیط زیست و بوم سازگان های کشور (اکوسیستم) می طلبد دولت ها حمایت و توجه ویژه به عرصه های منابع طبیعی داشته باشند.

دبیر ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت: استمرار این طرح به اعتبار مالی و حمایت دولت پزشکیان و حمایت های اجتماعی بیشتر نیاز دارد.

وی اضافه کرد: اگر دولت ها در آینده به کاشت درخت در زمینه های منابع طبیعی توجه نکنند، مسایل و نتایج زیست محیطی بر ما غلبه می کند، به صورتی که زندگی در بعضی شهرها برای مردم سخت خواهد شد.

شعبانیان مشارکت شهروندان و تشکل ها در سرتاسر کشور برای اجرای این طرح را مثبت ارزیابی کرد و خواهان مشارکت بیشتر از سوی صنایع و نهادهای دولتی شد.

وی افزود: با اجرای درست طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت می توانیم کل فضای سبز کشور را از ۱۷۰۰ مترمربع برای هر نفر به ۱۹۰۰ متر مربع برسانیم و برای رساندن این عدد به ۲۵۰۰ متر مربع باید چهار تا ۵ میلیارد درخت در کشور کاشته شود.

دبیر ستاد اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، محافظت از جنگلها و مراتع، احیا و غنی سازی پوشش گیاهی در زمینه های منابع طبیعی و مقابله با تغییرات اقلیم را از اهداف این طرح چهار ساله برشمرد و اظهار داشت: در سال نخست این طرح ۲۳۷ میلیون نهال در قسمت دولتی و خصوصی تولید و از این تعداد حدود ۱۸۰ تا ۱۹۰ میلیون نهال در زمینه های تعیین شده، کاشته شد و مابقی برای رسیدن به سن رشد در نهالستان های کشور باقی ماند.

وی تصریح کرد: سال قبل علاوه بر این حدود ۶۲ میلیون اصله نهال در زیربخش معاونت امور باغبانی تولید و در مجموع بیشتر از هدف تولید و کاشت ۲۵۰ میلیون اصله نهال محقق شد.

شعبانیان در رابطه با تأمین اعتبار این طرح پارسال اظهارکرد: برای سال نخست اجرای این طرح ۲۳۷ میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که از این میزان تابحال پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت شده است و ۴۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان هم به صورت اسناد خزانه داده شد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان منابع طبیعی، وی اظهار داشت: تشکل های مردمی در تمام استانهای کشور بر روند اجرایی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت نظارت دارند که جزو نقاط قوت این طرح است.

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.