رئیس سازمان محیط زیست : طرح جامع تالاب میقان اراک طی بازه ۶ ماهه تصویب خواهد شد

به گزارش یسکافه، مرکزی رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: تصویب طرح جامع تالاب میقان ظرف یک بازه زمانی ۶ ماهه صورت خواهد گرفت تا این تالاب احیا شده و ارتقا پیدا کند.
علی سلاجقه پنجشنبه ۳۱ خردادماه در جریان بازدید از تالاب میقان اراک در جمع خبرنگاران، تالاب میقان را سپر دفاعی شهر اراک در مقابل گرد و خاک دانست و اظهار نمود: تالاب میقان از نظر منابع آبی و تنوع گیاهی، جانوری و پرندگان مهاجر، از تالاب هایی است که مامن گونه های مختلف پرندگان است.
وی افزود: در سالهای گذشته در ارتباط با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تلفات بسیاری در این مجموعه داشته ایم و به منظور پیشگیری از ایجاد مشکل، از تراکسور برای جمع آوری لاشه ها استفاده شده است. برداشت سولفات سدیم باعث برهم خوردن نظم و اکوسیستم طبیعی تالاب شده است.
وی ضمن اشاره به وجود معدن در تالاب که تأمین کننده مواد اولیه صنایع شوینده است، اضافه کرد: با عنایت به نبود طرح جامع برای این تالاب، با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست برای این تالاب طرح جامع تصویب خواهد شد و با برطرف شدن مشکلات قانونی، بهره بردار هزینه های طرح را در این قسمت پرداخت خواهد نمود تا بتوان احیای تالاب را به شکل اساسی دنبال کرد.
رئیس سازمان حفظ محیط زیست کشور ضمن اشاره به اهمیت حقابه های تالاب، خاطرنشان کرد: مقرر بود یک متر مکعب بر ثانیه آب از محل پساب برای تالاب میقان تامین گردد که به شکلی بین صنعت تقسیم می شود که باید برای آن جایگزین تعیین شود تا حقابه تعیین شده تالاب تامین گردد.
وی اظهار داشت: با عنایت به خشکسالی، حقابه های تالاب از رودخانه ها با مشکل روبرو شده اما جدول حقابه ها به وزارت نیرو داده شده است.
سلاجقه افزود: تالاب میقان یک شاهراه برای عبور پرندگان، عامل پیشگیری از تولید گرد و غبار و محل تفرج مردم است و بهره بردار باید نسبت به مسئولیت های اجتماعی خود متعهد شده و از شرایط فعلی بیرون برود.
نادرقلی ابراهیمی، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی هم ضمن اشاره به اهمیت اکوسیستم تالاب، اظهار داشت: اکوسیستم تالاب میقان باید به شکل طبیعی خود مانده و طرح جامع صیانت، حفظ و استمرار حیات تالاب باید ادامه پیدا کند. انتظار می رود که محیط زیست استان هرچه زودتر به این مورد بپردازد.
وی افزود: مسئولیت اجبار آور اجرای طرح جامع حفظ اکوسیستم تالاب بر عهده یکی از بهره برداران اصلی در تالاب خواهد بود. بر مبنای الزامات طرح، منابع اعتباری تالاب مشخص خواهد شد و تالاب باید زنده بماند.

منبع:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.