بارش کشور به وضعیت نرمال نزدیک می شود

به گزارش یسکافه، بر مبنای داده های سازمان هواشناسی، کشور در سال آبی جاری تا ۲۴ اردیبهشت، به صورت میانگین ۲.۹ درصد با کاهش بارش روبرو بوده و طی این مدت ۲۰۹ میلی متر بارش دریافت کرده این در شرایطی است که میانگین بلندمدت بارش کشوری در این بازه زمانی ۲۱۵.۳ میلیمتر بوده است.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا بر مبنای داده های سازمان هواشناسی طی هفت روز گذشته منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه ۴.۷ میلیمتر بارش در این بازه زمانی دریافت شده که این میزان در بلندمدت ۳.۳ میلیمتر است ازاین رو ۴۱.۴ درصد بارش بیشتر در این بازه زمانی دریافت شده است.

از ابتدای ماه جاری منتهی به ۲۴ اردیبهشت ماه در کشور به صورت میانگین ۴۲.۳ میلیمتر بارش ثبت شده، در حالیکه میزان آن در بلندمدت ۱۷ میلیمتر است. در نتیجه ۱۴۸.۲ درصد با افزایش بارش نسبت به دراز مدت روبرو بوده ایم.

از ابتدای فصل جاری تا ۲۴ اردیبهشت ماه به صورت میانگین ۸۴.۸ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۵۳.۳ میلیمتر) با افزایش ۵۹ درصدی بارش روبرو می باشیم.

از ابتدای سالجاری تا ۲۴ اردیبهشت ماه به صورت میانگین ۲۰۹ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده که نسبت به میانگین بلند مدت(۲۱۵.۳ میلیمتر) با کاهش ۲.۹ درصدی بارش روبرو می باشیم.

جدول اطلاعات پهنه ای بارش استان ها از آغاز سال آبی جاری (اول مهرماه سال گذشته) نشان داده است استانهای اصفهان، ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران، همدان و یزد نسبت به دوره بلندمدت بارش بیشتری دریافت کرده اند که بیشترین آن در ارتباط با سیستان و بلوچستان است و ۵۵.۹ درصد (۱۳۰.۸ میلیمتر) نسبت به میانگین بلندمدت بارش دریافت کرده است.

بارندگی در سایر استان ها کمتر از حد نرمال بوده است و در این حوزه سمنان بدترین وضعیت را تجربه می کند چونکه ۳۸.۴ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.

استان تهران هم همچون استان هایی است که با کم بارشی روبرو بوده است. در حالیکه میانگین بارش تهران در دراز مدت ۲۴۵.۴ میلیمتر است ولی در سال آبی جاری تنها به صورت میانگین ۱۶۰.۸ میلیمتر بارش دریافت کرده است که نشاندهنده کاهش ۳۴.۵ درصدی بارش در این استان است.

به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا شروع سال آبی در ایران از آغاز پائیز است. بدین سان یک سال آبی در ایران از ۱ مهرماه آغاز می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه خواهد یافت.

منبع:

برچسب ها:

نظری بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.