رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست: آلودگی هوا ناشی از مصرف سوخت فسیلی است نه مازوت سوزی
|به گزارش یسکافه، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر این که آلودگی هوا ناشی از مازوت سوزی نیست، اظهار داشت: در نیروگاه های تهران به هیچ وجه مازوت سوزی رخ نمی دهد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، داریوش گلعلیزاده صبح امروز در نشستی خبری که در اداره کل محیط زیست استان تهران قبل از بازدید خبرنگاران از نیروگاه بعثت برگزار شد، اظهار نمود: مطالبی در خصوص این که علت آلودگی هوای تهران مازوت سوزی است، عنوان شد که نادرست است. مخزن مازوت نیروگاه بعثت از سال ۱۳۹۱ با حکم قضایی پلمب است البته اگر هم پلمب نبود، به این علت که این نیروگاه داخل شهر است، مازوت استفاده نمی شد.
وی با اشاره به اینکه اگر مازوت مصرف شود، به خوبی قابل مشاهده و تشخیص است، افزود: نیروگاه منتظرالقائم کرج هم تا حالا فقط گاز مصرف کرده و به هیچ وجه مازوت نسوزانده است و این کار را نخواهد کرد.
رئیس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در اصفهان هم دو نیروگاه داریم که امسال مازوت سوزی نداشته اند. نیروگاه شازند استان مرکزی هم مازوت مصرف نکرده است.
گلعلیزاده تصریح کرد: نیروگاه ها عامل آلودگی هوا نیستند و هر سال زمانی که با وارونگی دما مواجه می شویم، شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم قرار می گیرد.
وی ضمن اشاره به قانون هوای پاک اظهارکرد: خیلی از تکالیفی که در قانون هوای پاک درج شده است، در قوانین دو دهه گذشته نیز وجود داشت. همچون این قوانین می توان به قانون توسعه حمل و نقل عمومی در مدیریت سوخت اشاره نمود که در صورت اجرا خیلی از مشکلات در قانون هوای پاک و انباشت تکالیف دیگر به وجود نمی آمد. تعدادی از این قوانین مربوط به مبحث ناترازی انرژی است و در صورت اجرائی شدن آن دیگر ناترازی انرژی نداشتیم. کیفیت سوخت نیز بهتر می شد.
بگفته رئیس مرکزملی هوا و تغییراقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ۹۴ درصد از انرژی کشور مبتنی بر مصرف سوخت های فسیلی است. ایران از نظر شدت مصرف سوخت های فسیلی در دنیا رتبه اول را دارد و این وضعیت بسیار نگران کننده است. با عنایت به مصرف حجم زیادی سوخت فسیلی، در نیمه دوم سال که شرایط وارونگی دما و یا سکون دمایی رخ می دهد، کلانشهرها گرفتار آلودگی هوا می شوند و منشا این آلودگی ها مازوت سوزی نیست.
وی ادامه داد: امروزه تعداد خودرو های تک سرنشین افزایش پیدا کرده است. در این شرایط توسعه حمل و تقل عمومی می تواند بر کاهش مصرف سوخت تاثیر مثبتی داشته باشد چونکه اگر وسایل حمل و نقل عمومی در راه و در نزدیکی محل سکونت و کار افراد باشد همین طور ظرفیت مناسبی داشته باشد مردم می توانند با آسایش بیشتری تردد کنند.
وی تصریح کرد: نیروگاه منتظر قائم در فردیس کرج تا حالا مصرف مازوت نداشته است و بعداً هم استفاده نخواهد کرد. در اصفهان دو نیروگاه وجود دارد که نیروگاه اسلام آباد داخل شهر است و مازوت مصرف نمی کند و نیروگاه شاهین شهر هم مازوت مصرف نمی کند البته نیروگاه شازند که قبلاً مصرف مازوت داشت نیز حالا مازوت مصرف نمی کند؛ با این حساب نیروگاه ها عامل آلودگی هوا نیستند.
گلعلیزاده ضمن اشاره به آمار اسقاط خودرو اظهارکرد: سال قبل ۴۷۰ خودروی نوشماره وارد حوزه حمل و نقل شد و در همان سال فقط ۲۰ هزار و ۸۰۰ خودرو اسقاط و در نیمه اول امسال نیز فقط ۳۵ هزار اسقاط شد همین طور نیمه اول سال مصرف بنزین روزانه ۱۱۶ میلیون لیتر و نیمه دوم ۱۱۵ میلیون لیتر بوده این در حالیست که هفت میلیون خودروی فرسوده داریم و مصرف سوخت آنها بسیار بالا است.
وی تصریح کرد: در تهران به دلیل ناکارآمدی حمل و نقل عمومی و توسعه نیافتن آن، شاهد آلودگی هوا هستیم و شهروندان مجبور به استفاده از خودرو های شخصی می شوند و کلیدی ترین راه حل برون رفت از وضع موجود رفع اشکال حمل و نقل عمومی است.
مازوت سوزی در سکونتگاه ها نداریم رئیس مرکز تغییر اقلیم و هوا سازمان حفاظت محیط زیست درباره ی مازوت سوزی در نیروگاه منتظرالقائم اظهار داشت: موضوع مازوت سوزی در نیروگاه منتظرالقائم را تکذیب می کنم. اطلاعات متناقض اعتماد مردم را می کاهد، به هیچ وجه مازوت سوزی در تهران و کرج نداشته ایم. اگر جایی مازوت سوزی باشد در سکونتگاه ها نیست و برای رفع ناترازی گاز است.
وی تصریح کرد: چون ناوگان حمل و نقل عمومی ضعیف و فرسوده است، می توان توسط بخش خصوصی آنرا تقویت کرد، یعنی ون ها و اتوبوس های بخش خصوصی می توانند به کمک حمل و نقل عمومی بیایند. حالا در تهران حدود ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی فعال است که بیش از ۸۰ درصد آنها فرسوده می باشند. با راه اندازی سرویس ادارات، خودرو های آن به این بخش هم کمک خواهند رساند.
گلعلیزاده افزود: کلانشهرها و مراکز استانها مراجعه پذیر شده اند، بگونه ای که سالانه ۲۰۰ هزارنفر به جمعیت تهران افزوده می شود و این جمعیت نیازمند تامین انرژی است. این افزایش جمعیت به قدری اثرگذار است که در بعضی از روزها حتی لواسانات هم آلودگی هوا داشت. در این شرایط باید بصورت جدی به مسئله آلودگی هوا پرداخت، در غیر این صورت این معضل همچنان ادامه می یابد. هیچ چیز دیگر مثل گذشته نیست و به لحاظ اقتصادی هزینه ها افزایش پیدا کرده است، بگونه ای که اگر بخواهیم یک اتوبوس تهیه نماییم با هزینه های میلیاردی مواجه می شویم بدین سبب تعداد کمی اتوبوس می توانیم تهیه نماییم.
وی تصریح کرد: برمبنای سیاهه انتشار ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک است که ۷۰ درصد آن ذرات معلق جنس دوده دارد. خودرو ها نقش جدی در آلودگی هوای تهران دارند. به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، خیر الله در حاشیه بازدید خبرنگاران از این نیروگاه اظهار نمود: واحدهای نیروگاه بعثت بیش از نیم قرن است که در مدار هستند. در آن زمان تهران لوله کشی گاز نداشته و مبنای این واحدها برمبنای مازوت بوده است اما بعد از گازکشی، مشعل های نیروگاه با هزینه زیادی دوگانه سوز شد و سوخت اصلی واحدها به گاز و سوخت دوم به مازوت تبدیل شد.
در ادامه این نشست، احمد طاهری – مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست- نیز اظهار نمود: مازوت، سوخت مایع با درصد گوگرد بالاست که آلاینده شاخص آن، گوگرد دی اکسید است که در تهران پایش می شود.
وی افزود: این آلاینده اصلی ترین آلاینده ای است که می توان سوزاندن مازوت را بوسیله آن ردیابی کرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: در مجموعه بعثت برمبنای پایش ما گوگرد دی اکسید منتشر نشد و در نتیجه سوخت مازوت مصرف نشده است.
طاهری تصریح کرد: در نیروگاه منتظر القائم نیز این پایش ها بصورت دائم صورت می گیرد که برمبنای آمار حاصل از پایش، در این مرکز هم مازوتی مصرف نشده است.
وی خاطرنشان کرد: در نیروگاه منتظرقائم فردیس کرج نیز تا این لحظه در سال ۱۴۰۲، یک لیتر هم مازوت مصرف نشده است.
وی افزود: با عنایت به بزرگتر شدن و پرجمعیت تر شدن تهران، سوخت مازوت بطور کامل کنار گذاشته شد و ۱۲ سال قبل با حکم دستگاه قضایی مازوت در نیروگاه بعثت بطور کامل استفاده نشده و از آن زمان تا کنون حتی یک لیتر مازوت نیز مصرف نشده است.
مدیرعامل نیروگاه برق بعثت افزود: از نظر فنی امکان انتقال واحدهای نیروگاه بعثت وجود ندارد چونکه اگر این اتفاق بیفتد با افت ولتاژ برق مواجه می شویم که نتیجه افت ولتاژ، لطمه بوسیله های برقی شهروندان است.
شجاعی ضمن اشاره به ادعای شورای شهر تهران در خصوص مازوت سوزی اظهار داشت: طی ۱۲ سال گذشته، حتی یک لیتر مازوت در نیروگاه بعثت مصرف نکردیم و هر اخباری در این رابطه کذب است و اگر ادعایی در خصوص مازوت سوزی در آن وجود دارد باید مستندات ارائه شود.
در ادامه ساناز جعفرزاده – مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بهره برداری تولید شرکت برق حرارتی – اظهار داشت: بر چه اساسی و با کدام مستند علمی گفته می شود که عامل اصلی آلوگی هوای کلانشهرهای ایران مازوت سوزی است؟ آلودگی هوا چندین سال است که تهران را درگیر کرده و مدام از مازوت صحبت می نماییم، درحالی که ۱۲ سال است در این نیروگاه هیچ مازوتی سوزانده نشده است.
ادامه دارد