در نشست نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا عنوان شد برای کرونا سریال کمدی و خانوادگی بسازید
|در وبینار کشوری «نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا» عنوان شد: رسانه ها باید ضمن ایجاد آرامش، اطلاع رسانی دقیقی را برای مردم و افراد جامعه انجام دهند تا مردم بیاموزند چگونه باید با کرونا زندگی کرده و رعایت مسایل پیشگیری را داشته باشند. مبارزه با اخبار جعلی و همین طور تولید سریال های تلویزیونی با مضامین بهداشتی در ژانرهای کمیک یا خانوادگی در این دوران، از راه های مبارزه با کرونا برشمرده شد.
به گزارش یسکافه به نقل از ایسنا، وبینار «نقش رسانه ها در سبک زندگی آمیخته با کرونا» با حضور دکتر ایاد بهادری منفرد اپیدمیولوژیست و معاون امور بهداشتی دانشگاه و دکتر علیرضا عبداللهی نژاد مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی چهارشنبه (دوم مهرماه ۹۹) انجام شد.
پیشگیری بهترین شیوه مقابله با کرونا است
در این وبینار دکتر بهادری، معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به تفاوت های بیماری کووید ۱۹ با مرس و سارس از نظر شدت و انتقال اظهار داشت: در بیماری های عفونی، قابل درمان بودن و داشتن واکسن دو نکته مهمست که هنوز بعد از گذشت هفت ماه از شیوع بیماری درمان ثابت و واکسن موثر برای کرونا شناخته نشده است.
وی با اشاره ناشناخته بودن و کمبود اطلاعات در مورد کرونا، تغییر سبک زندگی و عادت ها را برای پیش گیری از بیماری الزامی برشمرد و اضافه کرد: کرونا فعلا همراه ماست و باید با آن زندگی نماییم و راهی جز رعایت پروتکل شفا برای ایمنی از بیماری وجود ندارد. شفا یعنی شست و شوی دستها و بهداشت فردی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک که بهترین شیوه برای پیشگیری است.
این اپیدمیولوژیست دانشگاه در ادامه اظهار داشت: رسانه ها باید ضمن ایجاد آرامش اطلاع رسانی دقیقی را برای مردم و افراد جامعه انجام دهند تا مردم بیاموزند چگونه باید با کرونا زندگی کرده و رعایت مسایل پیشگیری را داشته باشند.
تغییر سبک زندگی در کرونا الزامی است
دکتر بهادری با اشاره به ضرورت تغییر سبک زندگی در کرونا و تدوین پروتکل های مربوط به زندگی در منزل اظهار داشت: مردم باید یاد بگیرند تمامی رفتار و اعمال شان با محوریت پیش گیری از کرونا و انتقال بیماری باشد. اگر ویروس به منزل راه یابد همه اعضای خانواده را درگیر می کند بدین سبب باید پروتکل های مربوط به زندگی در منزل در دوران کرونا نیز تدوین شود.
معاون امور بهداشتی دانشگاه در ادامه با اشاره به تغییر عادات و ایجاد وسواس فکری توجه به بهداشت روان افراد را ضروری برشمرد و به برخی عوارض ناشی از تغییر سبک زندگی در کرونا نظیر مشکلات خانوادگی در قرنطینه، چاقی، اضافه وزن و کم تحرکی دانش آموزان و… اشاره نمود.
مقابله با کرونا نیازمند بسیج همگانی است
دکتر بهادری مقابله با بیماری را نیازمند بسیج همگانی دانست و با اشاره به نقش مهم رسانه ها خصوصاً صدا و سیما در کنار سیستم بهداشتی کشور اضافه کرد: در موج سوم کرونا با شرایط متفاوتی روبرو می باشیم، شرایط برای مردم عادی شده و مردم خسته شده اند، بدین سبب رسانه ها در ارتباط با مسایل بهداشتی بسیار موثر هستند و باید با حضور و فعالیت منطقی و آگاهانه در این حوزه از گسترش اخبار جعلی جلوگیری نمایند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاره کرد: آموزش های بهداشتی درمورد کووید ۱۹ هرچه سریع تر باید درخدمت مردم قرار گیرد برای اینکه در صورت تاخیر لطمه ویروس بیشتر می شود.
به گفته معاون امور بهداشتی دانشگاه در شیوع ویروس کرونا درکنار عوارض منفی شاهد نقاط قوتی بهداشتی نظیر بهبود تغذیه، رعایت بهداشت، عدم مصرف فست فود و… نیز بودیم که موجب ارتقای سلامت و کاهش ریسک شاخصهای سایر بیماریها شد.
وی با تاکید بر ضرورت انجام مراقبت های بهداشتی و واکسیناسیون در این دوران به تعویق انداختن درمان و عدم توجه به خودمراقبتی را سبب افزایش بیماری برشمرد که افزایش بستری و مرگ و میر افراد را به دنبال داشته و هزینه های سنگینی را بر دوش نظام سلامت وارد میکند.
تاکید معاون امور بهداشتی دانشگاه بر اهمیت نقش اطلاع رسانی رسانه ها در دوران کرونا
این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان این که گفتمان های تکراری را باید تغییر داده و رسانه ها را فعال تر نماییم افزود: در فضای رسانه ای باید به کمک افراد صاحب نظر و صاحب نفوذ به انتقال دانش و اطلاعات دقیق و صحیح علمی به مردم بپردازیم.
وی با اشاره به راه اندازی طرح هر خانه بعنوان یک پایگاه سلامت اظهار داشت: در این طرح فرد صاحب نفوذ در خانواده ها را شناسایی کرده و آموزش های لازم را به وی ارائه دادیم تا اطلاعات و پیام های بهداشتی را به سایر افراد خانواده انتقال دهد.
سلامت و زندگی سالم باید از داخل خانه های افراد آغاز شود
دکتر بهادری منفرد با تاکید بر اینکه سلامت و زندگی سالم باید از داخل خانه های افراد آغاز شود، تصریح کرد که رسانه ها می توانند این موج را دائما مدیریت کرده و ضمن ایجاد امنیت خاطر، آموزش های صحیح و لازم را به مردم انتقال دهند. هرجا از رسانه ها برای اطلاع رسانی مردم بهره بردیم شاهد افزایش میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بوده ایم.
برای حفاظت در مقابل بیماری راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری نداریم
وی باردیگر اشاره کرد: برای حفاظت مردم در مقابل بیماری هیچ راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی و پیشگیری نداریم و تنها راه موجود همین است.
معاون امور بهداشتی دانشگاه اضافه وزن ۱۷، ۶ درصدی و چاقی ۱۲ درصدی دانش آموزان تهرانی را از دیگر عوارض کرونا برشمرد که از میانگین کشوری بالاتر است و ریسک مبتلاشدن به بیماری های دیابت، قلبی و عروقی و… را زیاد می کند و پیشنهاد تدوین برنامه های ورزشی مجازی برای دانش آموزان را بیان کرد.
دکتر بهادری در خاتمه سخنان خود تصریح کرد سیستم بهداشتی به تنهایی نمی تواند در پیش گیری از بیماری موفق شود و ضمن تقدیر از اصحاب رسانه و روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی اصرار کرد که با همکاری آنها و سایر سازمانها خیلی از مشکلات رفع خواهد شد.
کرونا پدیده ای موثر بر ابعاد زندگی بشر
دکتر عبداللهی نژاد مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم و تحقیقات نیز در این وبینار با اشاره به وظیفه سنگین روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی در بحران کرونا اظهار داشت: در عصر حاضر هیچ پدیده ای به اندازه کرونا تمامی حوزه های در رابطه با زیست فردی، اجتماعی و گروهی بشر را در جهان تحت تاثیر قرار نداده است.
وی تصریح کرد: کرونا سبک زندگی افراد جامعه یعنی مجموعه نگرش، علایق، جهت گیری گروهها و فرهنگ های مختلف را تحت تاثیر قرار داده و موجب ایجاد تغییر در ارتباطات فردی و اجتماعی شده است. خیلی از عادات و سبک ارتباطات نظیر مصافحه، ارتباط چهره به چهره تغییر یافته و خیلی از امورات نیز از رهگذر فضای مجازی دنبال می شود.
تغییر عادات مردم، عدم حضور در مجامع، عدم کارهای اجتماعی در اوقات فراغت، تغییر روند کارهای شغلی و حرفه ای، توسعه مشاغل مجازی، تغییر شیوه برگزاری مراسم آیینی و مذهبی، تشکیل حسینیه های مجازی، برگزاری مراسم ترحیم و جشن مجازی، توسعه کارهای آموزشی و پژوهشی مبتنی بر فضای مجازی بعضی از موارد تغییرات به وجود آمده در دوران کرونا بود که توسط دکتر عبداللهی نژاد عنوان شد.
وی مهمترین منشا و عامل این تغییرات را اینترنت و فضای مجازی برشمرد و اظهار داشت: همه تغییرات به وجود آمده بر بستر اینترنت و فضای مجازی صورت گرفته است.
به گفته دکتر عبداللهی نژاد برای تغییر سبک زندگی در کرونا و کنار گذاشتن عادات باید سطح مهارت های ارتباطی را ارتقا داد که رسانه ها در این خصوص نقش مهمی ایفا می کنند.
وی با اشاره به حجم بالای تولید و انتشار داده ها در آغاز بحران کرونا و بمباران شدید خبری، اظهار نمود: در چنین دورانی که مردم قادر به افتراق اطلاعات معتبر و نامعتبر نیستند حتما باید به رسانه های معتبر و جریان اصلی مراجعه شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان این که خیلی از سیاستگذاران رسانه ای هنوز مخاطب را منفعل، فاقد خلاقیت و در پایین ترین سطح آگاهی عمومی فرض می کنند اشاره کرد: رسانه باید علایق، دیدگاهها، باورها و نیازهای مخاطبان را شناسایی کند تا پیام تاثیرگذاری برای مخاطبان ارائه دهد و سبدی مبتنی بر نیاز مخاطب در نظر گرفته و باتوجه به شرایط روز و نظر مخاطب به ارسال پیام و اطلاعات بپردازد.
به گفته وی تولید سریال های تلویزیونی با مضامین بهداشتی در ژانرهای کمیک یا خانوادگی در این دوران می تواند اطلاع رسانی پیام های بهداشتی را اثربخش تر کند.
اطلاع رسانی پیام های بهداشتی در چارچوب طنز یا سریال تاثیر بیشتری دارد
مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم اظهار داشت: باتوجه به دسترسی مخاطبان به شبکه های اجتماعی، ارتقای سواد آموزشی رسانه ای و توانمندی مخاطبان درعصرحاضر مخاطب پروسه خوانش اطلاعات خودرا انتخاب می کند و در این عصر ارسال پیام های یک سویه فایده ای ندارد.
وی پیام های تکراری و کلیشه ای را موجب حساسیت زدایی جامعه برشمرد و اشاره کرد: باید کلیشه ها را بشکنیم و الگوهای خبری رسانه ای و تبلیغی را به سمت غیر مستقیم پیش ببریم. اطلاع رسانی پیام های بهداشتی اگر در چارچوب طنز یا سریال عامه پسند ارائه شوند اساسا تاثیر بیشتری خواهند داشت و می توان آنها را در بستر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی منتشر نمود.
دکتر عبداللهی نژاد دوران کرونا را دوران تغییر خواند و اصرار کرد که از منظر سیاستگذاری رسانه ای باید تولید محتوا، نحوه ارائه پیام ها و مصرف رسانه ای تغییر کند.
به گفته وی هرچه رسانه های جریان اصلی حضور کمتری در فضای مجازی داشته باشند فعالیت گروههای غیررسمی بیشتر می شود. در این شرایط خاص فضای مجازی بستری از اخبار معبتر و غیر معتبر است که مخاطب را گرفتار سردرگمی خواهدنمود و علاوه بر تشویش، اضطراب و سردرگمی موجب کاهش سطح تاب آوری جامعه نیز می شود.
دکتر عبداللهی نژاد در ادامه تصریح کرد: پیام های رسانه ای با پرداختن بیش از اندازه به یک موضوع، موجب عادی جلوه دادن آن، کلیشه ای شدن و حساسیت زدایی جامعه می شود. بخش عمده ای از جامعه حالا حساسیت خودرا در مورد کرونا از دست داده اند.
وی ایجاد حس اعتماد به نفس در مردم را از دستاوردهای تولید، انتشار و دسترسی به محتواهای آموزشی مختلف از طرف رسانه ها در دوران کرونا برشمرد که منجر به تجربه خیلی از کارهایی شد که قبلا انجام نداده بودند.
دکتر عبداللهی نژاد با بیان این که وقتی فضای مجازی مهمترین بستر فعالیت و توجه باشد موجب سطحی نگری می شود اضافه کرد:
زندگی اجتماعی مهمترین بعد زندگی انسان است که در کرونا محدود شده و بازگشت انسان به این زندگی بعد از خوگرفتن به زندگی فردی در دوران پساکرونا دشوار است.
مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم و تحقیقات درخاتمه سخنان خود تصریح کرد: اگر در یک فضای همگرا با سیاسگذاری و برنامه ریزی دقیق که یک بعد آن سیستم بهداشتی و اصحاب سلامت و بعد دیگر آن حوزه رسانه است درست عمل نماییم، با مسئولیت پذیری، آگاهی بخشی و اطلاع رسانی صحیح می توانیم در آینده از این تجربه به خوبی بهره برده و بحران های زیست محیطی آتی را بهتر مدیریت نماییم.